ارزشيابي توصيفي

دبستان پسرانه شاهد زاهدان
ارزشيابي اجراي پيش آزمايشي مقياس كيفي در مدارس ابتدايي در سال تحصيلي 82-1381

Friday, May 02, 2003

به نام خدا


سئوالات و نظرات مجريان طرح ارزشيابي توصيفي
در دبستان پسرانه شاهد زاهدان



1- استفاده از وسايل اندازه‌گيري با توجه به اينكه درسي در كتاب رياضي مخصوص استفاده از وسايل اندازه‌گيري نيست آيا بايد استفاده،آموزش داده شود يا خير در صورت آموزش تا چه حد؟ بعنوان مثال ترازو – متر – خط كش – تا چه حد بايد آموزش داده شود؟
2- تركيب رنگها: آيا بايد ابتكاري باشد يا آموزش داده شود.
3- در ملاك (به دروس مختلف علاقه دارد) نشانه به درس خواندن و نوشتن علاقه دارد. بعنوان يك نشانه آمده در صورتيكه ممكن است دانش‌آموزي به درس خواندن علاقه‌مند ولي در انجام تكاليف نوشتني سهل‌انگار و كم علاقه باشد يا بالعكس.
4- در چك ليستها بعضي ملاكها گزينه زوج دارند كه گاهي اتفاق مي‌افتد نيمي از گزينه‌ها را (ك) و نيم ديگر (ت) مي‌گيرد براي بدست آوردن فراواني چه بايد كرد.
5- در وضعيت‌ها آمده به درس قرآن علاقه دارد. در صورتيكه چك‌ليستي جداگانه براي درس قرآن ندارد فقط در چك‌ليست عاطفي در مورد قرآن سؤال شده است.
6- در بعضي ملاكها با توجه به تعداد گزينه‌ها اگر دانش‌آموزي از يك يا دو گزينه ضعف داشته باشد ولي با توجه به فراواني موارد بعدي در مجموع آن ضعف در كارنامه مشخص نمي‌شود بعنوان مثال: به وظايف و قوانين مدرسه عمل مي‌كند اگر دانش‌آموزي در يكي از گزينه‌ها مثل به موقع تكليف خود را انجام مي‌دهد.
اگر «ت» بگيرد ولي در بقيه موارد هم «ك» بگيرد فراواني «ك» خواهد بود.
7- با توجه به نكات ريزي كه در نحوه اجراي اين طرح وجود دارد با يك روز جلسه و توضيح دادن مسايل و موارد اين طرح همكاران خوب توجيه نشدند و در جزوه راهنما نمونه‌اي آورده نشده است.
8- مشخص نبودن سقف (ك – ت – ن – ب) اينكه چه دانش‌آموزي را (ك) داد و چه دانش‌آموزي را بايد (ت – ن – ب) داده شود مثلاً دانش‌آموز ضعيفي نسبت به خودش پيشرفت مي‌كند و ما مرحله به مرحله به او (ب) و (ت) و (ك) مي‌دهيم و دانش‌آموزيكه عالي است را هم حرف (ك) به او مي‌دهيم. به جز معلم خود كلاس كس ديگري نمي‌تواند تشخيص دهد كه كدام دانش‌آموز عالي و كدام دانش‌آموز ضعيف است چون دانش‌آموزي كه نسبت به خودش پبيشرفت كرده حرف (ك) گرفته و دانش‌آموزي عالي هم حرف (ك) گرفته است.

10- در رابطه با حضور و غياب دانش‌آموز اشاره‌اي نشده است كه آيا بايد در دفتر ثبت گزارش ثبت شود يا در دفتر شاخص و آيا بايد نتيجه ارزشيابي دانش‌آموزان در دفتر ثبت گزارش ثبت شود يا خير.
11- وقت‌گير بودن ثبت عملكرد دانش‌آموزان در چك ليست‌ها و كارنامه‌ها.
12- اهداف چك ليست‌ها كلّي و تمام اهداف دروس به تفكيك در هر نوبت ارزشيابي در چك ليست‌‌ها منظور نشده است.


معلمين پايه اول: عبدالغفور وحيد نيا ـ حسين عبداللهي



حسين شهركي


مدير دبستان پسرانه شاهد ناحيه 2 آموزش و پروررش زاهدان

جهان يادگار است و ما رفتني
به گيتي نماند به جز گفتني

معرفي طرح :

گزارشها و پيشنهادها :

يادداشتها :

تجربه دبستانهاي مجري طرح :

لينكها :

powered by blogger